Expertisepunt LOB

LOB in het Praktijk Onderwijs (PrO)

Het praktijkonderwijs is een onderdeel van het voortgezet onderwijs. Toegang tot het praktijkonderwijs is alleen mogelijk met een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband. Hierin staat waarom een leerling past op het praktijkonderwijs. Over de laatste paar jaren gemeten weten we dat gemiddeld zo'n 29.000 leerlingen (ongeveer 3% van het reguliere onderwijs) start op het praktijkonderwijs. Vanaf 2022 leidt het praktijkonderwijs op voor een diploma, waarbij een wettelijk vereist portfolio als bijlage aanwezig is. Dit portfolio is bedoeld om aan te tonen wat de leerling heeft geleerd en gedaan en is te vergelijken met het loopbaandossier.

Binnen het praktijkonderwijs is de begeleiding van pro-leerlingen vaak veel persoonlijker en meer gericht op de toekomst na de middelbare school dan in alle andere vormen van voortgezet onderwijs. Veel leerlingen uit het praktijkonderwijs stromen door naar werk (ongeveer 40%, waarvan 11% in combinatie met een bbl opleiding) of naar het mbo (ook ongeveer 40%, de bol-variant). Uitstroom kan ook naar een andere school (pro, vso, vmbo), dat is ongeveer 11% van de leerlingen. De overige leerlingen stromen naar een begeleid trainingstraject, dagbesteding, beschut werk, of een onbekende plek uit. 

In totaal zijn er 177 scholen in Nederland, of op de BES-eilanden die praktijkonderwijs aanbieden, waarvan de meesten ook (in samenwerking met een mbo-school) een entree-opleiding aanbieden.

Ondanks dat LOB geen wettelijk verplicht karakter heeft in het praktijkonderwijs, komt er steeds meer vraag naar een goed LOB-programma voor praktijkscholen. Immers, loopbaanbegeleiding helpt leerlingen om bewuste keuzes te maken voor een vervolg. Die leerlingen die onderwijs volgen op het praktijkonderwijs zijn daarom juist gebaat bij een goede ondersteuning op het gebied van loopbaanoriëntatie, -ontwikkeling en -begeleiding. Praktisch gezien zijn bijna alle activiteiten die op het praktijkonderwijs worden aangeboden loopbaangericht. 

Een curriculum-richtlijn voor het praktijkonderwijs is te vinden op de website van het SLO. Hierbij wordt rekening gehouden met de persoonlijke capaciteiten van de leerling en de expertise van de vakdocenten op het praktijkonderwijs. Passende LOB-opdrachten voor praktijkonderwijs zijn te vinden in onze opdrachtenbank.

Tools

Maak gebruik van onze tools om aandacht te geven aan LOB binnen het onderwijs.

De samenwerking vsopro is ontstaan vanuit de ministeries van SZW en OCW en is bedoeld om regionale samenwerking op de aansluiting vso/pro en de arbeidsmarkt te versterken.

S-BB speelt een rol voor de vso en pro leerlingen als het gaat om informatie over de mogelijkheden op het mbo en op de arbeidsmarkt.
De begeleiding van de school is niet alleen gericht op het ontwikkelen van de loopbaancompetenties, maar ook op het ontwikkelen van een eigen identiteit en het leren kiezen voor een (studie)loopbaan die bij de leerling past. Dit gebeurt door het aanbieden van (arbeidsmarkt)informatie, het laten opdoen van ervaringen, het vastleggen van inzichten over de ontwikkeling van de loopbaancompetenties en het begeleiden van de leerling middels het voeren van o.a. loopbaan(reflectie)gesprekken.
Expertisepunt LOB