Expertisepunt LOB

LOB in het vso

Het vso (alle clusters) telde in 2023 ongeveer 38000 leerlingen. Dit aantal is de afgelopen jaren gestegen. Binnen het vso is er een wettelijke verplichting om te werken aan LOB. Deze staan in de kerndoelen beschreven.

Expertisepunt LOB
Bron: Sectorraad GO

Met een toelaatbaarheidsverklaring van het regionale samenwerkingsverband kunnen leerlingen worden toegelaten tot het voortgezet speciaal onderwijs (vso). Hierin staat welke ondersteuning de leerling nodig heeft en welk type cluster hierbij aansluit. Het vso kent vier clusters.
Cluster 1: Voor blinde en slechtziende leerlingen
Cluster 2: Voor dove en slechthorende leerlingen, of leerlingen met TOS
Cluster 3: Voor zeer moeilijk lerende leerlingen, of leerlingen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking
Cluster 4: Voor leerlingen met (ernstige) gedragsstoornis(sen) en/of psychische problematiek

Binnen het vso (cluster 1 t/m 4)  is er een wettelijke verplichting om aan LOB te werken. Deze staan in de kerndoelen beschreven die per  uitstroomprofiel verschillend zijn. De drie uitstroomprofielen van het vso (alle clusters) zijn:

  • Uitstroom vervolgonderwijs (praktijkonderwijs, vmbo, havo, vwo)

  • Uitstroom arbeidsmarkt

  • Uitstroom dagbesteding

Alle uitstroomprofielen met bijbehorende kerndoelen zijn te vinden op de website van Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO).

Tools

Maak gebruik van onze tools om aandacht te geven aan LOB binnen het onderwijs
 
Het VSO valt onder de sectorraad GO (Gespecialiseerd onderwijs). Zij behartigen de belangen van de VSO-scholen.

De samenwerking vsopro is ontstaan vanuit de ministeries van SZW en OCW en is bedoeld om regionale samenwerking op de aansluiting vso/pro en de arbeidsmarkt te versterken.

S-BB speelt een rol voor de vso en pro leerlingen als het gaat om informatie over de mogelijkheden op het mbo en op de arbeidsmarkt.
Bij LOB is de begeleiding van school gericht op het ontwikkelen van de loopbaancompetenties, waarbij leerlingen hun eigen identiteit ontdekken en leren kiezen voor een (studie)loopbaan die bij hen past. Dit gebeurt door het aanbieden van (arbeidsmarkt)informatie, het laten opdoen van ervaringen, het vastleggen van inzichten over de ontwikkeling van de loopbaancompetenties en het begeleiden van de leerling middels het voeren van loopbaan(reflectie)gesprekken.
Expertisepunt LOB