In het mbo (en het vo) zijn er verschillen die een directe relatie hebben met het opleidingsniveau van de ouders. Studenten met laagopgeleide ouders verlaten het mbo vaker zonder diploma dan studenten met hoogopgeleide ouders. Bovendien is de hoogte van het diploma gerelateerd aan het opleidingsniveau van de ouders. De overgang van het onderwijs naar de arbeidsmarkt is kwetsbaar vanuit het oogpunt van gelijke kansen. In het mbo en hbo zijn grote verschillen in de aansluiting op de arbeidsmarkt tussen gediplomeerden met een andere achtergrond. Vooral gediplomeerden met een niet-westerse migratieachtergrond zijn vaker werkloos dan andere jongeren met eenzelfde diploma. Mbo-studenten vinden niet allemaal even gemakkelijk een stageplaats. Ook hier zijn de verschillen tussen studenten met en zonder niet-westerse migratieachtergrond aanzienlijk.
Er zijn positieve ervaringen die erop wijzen dat een actieve opstelling van onderwijsteams juist een deel van de oplossing vormt. Het is de taak van het onderwijs om zoveel mogelijk bij te dragen aan het opheffen van onwenselijke verschillen tussen schoolloopbanen, zowel binnen de opleiding als in de aansluiting op de stage en de arbeidsmarkt.
Interessante informatie en links
- Realisten Academie 2.0: Samen voor gelijke kansen! - CNV Jongeren
- Wegwijzer Arbeidsmarktinformatie & LOB
- Melden van stagediscriminatie: LOB meldwijzer bpv ROC Nijmegen
- Succesfactoren bij het implementeren van een duurzame visie op LOB
- Naar een inclusieve stagemarkt Van Mystery Guest naar Mystery Match, traject i.s.m. MKB Amsterdam, VNO-NCW West MDA.
- Een krachtige regionale visie op LOB
- Jongeren met een migratieachtergrond & hun keuze voor techniek, rapport Youngworks
- Wie ziet mij? Oorzaken en effecten van uitschrijvingen van jongeren in het mbo in Amsterdam
- Jongerenperspectief op LOB, rapport Youngworks
- LOB-dashboard Dedecaannet
Project LOB-Gelijke Kansen
In 2018 en 2019 zijn 15 scholen aan de slag geweest met de activiteiten die zijn opgenomen in het project LOB-Gelijke Kansen. Het project is in opdracht van OCW en SZW uitgevoerd door MBO Diensten. De bedoeling van LOB-Gelijke Kansen was om studenten, die dat nodig hebben (vooral minderheidsgroepen) beter voor te bereiden op hun toekomstige stage, werk of vervolgstudie. De deelnemende scholen hebben hieraan gewerkt door een betere toerusting van de organisatie (team, afdeling) om studenten te helpen negatieve beeldvorming te overbruggen. De scholen zijn aan de slag gegaan met lezingen t.b.v. bewustwording (stage)discriminatie, professionalisering van docenten en studenten t.a.v. het omgaan met stereotypen, maatwerkbegeleiding t.b.v. werkexploratie, leren netwerken en loopbaansturing en implementeren van LOB-beleid in zijn algemeen. Er was daarnaast binnen het project ook aandacht voor landelijke kennisdeling, waarin inspireren, informeren en delen de inhoud hebben bepaald.
Opbrengsten project LOB-Gelijke Kansen
Op deze webpagina vindt u alle relevante kennis en tools met betrekking tot het project LOB-Gelijke Kansen. Hopelijk gaat er een inspirerende stimulans uit van deze materialen en levert het een constructieve bijdrage aan het verminderen van kansenongelijkheid in het mbo-onderwijs.
Eindevaluatie LOB Gelijke Kansen
- Relevante websites
Overzicht van voor het project LOB-Gelijke Kansen relevante websites (geactualiseerd tot en met januari 2020). - Politieke relevantie
Kamerbrieven en andere voor het project LOB-Gelijke Kansen relevante politieke documenten (geactualiseerd tot en met januari 2020). - Literatuur
Voor het project LOB-Gelijke Kansen relevante onderzoeken en andere publicaties (geactualiseerd tot en met januari 2020).
Opbrengsten
- LOB opbrengsten
Om de opgedane kennis en opbrengsten te delen, is dit opbrengstenoverzicht samengesteld. Het brengt ervaringen en kennis bij elkaar op één plek. - Aanpak Oriënterende Bedrijfsbezoeken
Opdrachten, formulieren en relevante materialen die bruikbaar zijn voor de Oriënterende Bedrijfsbezoeken. Ontwikkeld in het kader van LOB-Gelijke Kansen. - Handleiding workshops ‘Omgaan met stereotypen’
Handleiding voor docenten om met hun studenten workshops rondom het thema ‘Omgaan met stereotypen’ te houden. Ontwikkeld in het kader van LOB-Gelijke Kansen i.s.m. Anna Frank Stichting.