In het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) is de stage een belangrijk onderdeel van de opleiding. De praktijkervaring die studenten in het mbo opdoen heet ook wel beroepspraktijkvorming (bpv) en is de plek waar studenten hun loopbaancompetenties in een praktijkgerichte omgeving ontwikkelen. Hier komen professionele en persoonlijke groei samen, dankzij samenwerking tussen mbo-scholen en leerbedrijven.
Tijdens de BPV leren studenten niet alleen vaktechnische vaardigheden, maar ook soft skills zoals samenwerken, communiceren en plannen. Het is van belang deze ervaringen te bespreken en hierop te reflecteren, zodat de student zich verder kan ontwikkelen. De kern hiervan ligt in de begeleidingsgesprekken, idealiter in de vorm van een trialoog: een gesprek tussen student, BPV-docent en praktijkbegeleider.
Op deze pagina vind je praktische tips en hulpmiddelen om loopbaangesprekken effectiever en betekenisvoller te maken. Samen zorgen we ervoor dat de BPV een krachtige basis biedt voor loopbaangerichte leeromgeving.
Meer weten? Verken onze tools en doe inspiratie op om van BPV een betekenisvolle ervaring te maken!
Voorwaarden voor de trialoog:
- voer het gesprek met de student en niet over de student
- de student heeft regie in het gesprek
student is aan het woord, student heeft invloed op de inhoud, student heeft invloed op de voorbereiding/uitvoering en het vervolg (netwerken, toekomstperspectief) - de loopbaanontwikkeling van de student staat centraal
past het beroep en de werkomgeving bij de student? - de loopbaancompetenties staan centraal
- er is sprake van een coachende basishouding
stel open vragen, niet oordelend, niet tot weinig adviserend - voer een reflectief en ontwikkelingsgericht loopbaangesprek:
Tips voor het voeren van een reflectief loopbaangesprek
- Spreek met en niet tegen een student.
- Praat over concrete situaties die tijdens de stage voorkomen.
- Welke tips heeft de praktijkbegeleider gegeven en hoe kijkt de student hierop terug?
- Praat over een situatie die voor de student bijzonder was. Hoe heeft hij/zij gehandeld en hoe kijkt hij/ zij daarop terug?
- Wees voorzichtig met waarom-vragen omdat deze als veroordelend over kunnen komen.
- NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander: ga samen op zoek naar een ervaring die er voor de student toe doet.
- Kijk naar de toekomst en gebruik daarbij deze ervaring. Hoe kan de student het geleerde toepassen in andere situaties?
TOOLS
LOB-OPDRACHTEN
Deze LOB-opdrachten gericht op bpv bestaan uit een docentenhandleiding en een jongerenopdracht en kunnen (met bronvermelding) gratis worden gedownload, geprint en gebruikt. Onze docentenhandleidingen zijn meestal met een kleine verandering aan te passen aan je eigen wensen of behoeftes.INTERESSANTE LINKS
- Kennispunt bpv
- Stagepact mbo 2023 - 2027
- Werkagenda mbo
In doelstelling 2.2 van de werkagenda mbo is het volgende opgenomen dat studenten in het mbo een kwalitatief goede stageplek of leerbaan moeten krijgen, die aansluit bij de opleiding en ontwikkelingsbehoefte van de student. - SBB: Ik als praktijkopleider
SBB biedt op deze pagina tips en een breed scala aan trainingen en hulpmiddelen. - SBB: Lesmateriaal voor docenten
Met inspirerende lesbrieven helpt SBB docenten, die les geven in studieloopbaanoriëntatie en het vinden van stages en leerbanen. - SBB: workshops voor praktijkopleiders
In de workshops van SBB vind je handvatten en praktische tips om de stage goed aan te pakken. - SBB: onderzoek en informatie
Onderzoek en informatie staat voor onafhankelijke en eenduidige feiten en cijfers over de arbeidsmarkt, beroepspraktijkvorming en de doelmatigheid van het opleidingsaanbod. - Inspectie van het Onderwijs: Servicedocument beroepspraktijkvorming: wat mag verwacht worden van de BPV?
- BPV Monitor 2023