LOB in de bpv

LOB in de bpv
In het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) is de stage een belangrijk onderdeel van de opleiding. De praktijkervaring die studenten in het mbo opdoen heet ook wel beroepspraktijkvorming (bpv) en is de plek waar studenten hun loopbaancompetenties in een praktijkgerichte omgeving ontwikkelen. Hier komen professionele en persoonlijke groei samen, dankzij samenwerking tussen mbo-instellingen en stagebedrijven.
Tijdens de BPV leren studenten niet alleen vaktechnische vaardigheden, maar ook soft skills zoals samenwerken, communiceren en plannen. Het is van belang deze ervaringen te bespreken en hierop te reflecteren, zodat de student zich verder kan ontwikkelen. De kern hiervan ligt in de begeleidingsgesprekken, idealiter in de vorm van een trialoog: een gesprek tussen student, BPV-docent en praktijkbegeleider.

Op deze pagina vind je praktische tips en hulpmiddelen om loopbaangesprekken effectiever en betekenisvoller te maken. Samen zorgen we ervoor dat de BPV een krachtige basis biedt voor loopbaangerichte leeromgeving.
Meer weten? Verken onze tools en doe inspiratie op om van BPV een betekenisvolle ervaring te maken!

Tips voor het voeren van een reflectief loopbaangesprek

  1. Spreek met en niet tegen een student.
  2. Praat over concrete situaties die tijdens de stage voorkomen.
  3. Welke tips heeft de stagebegeleider gegeven en hoe kijkt de student hierop terug?
  4. Praat over een situatie die voor de student bijzonder was. Hoe heeft hij/zij gehandeld en hoe kijkt hij/ zij daarop terug?
  5. Wees voorzichtig met waarom-vragen omdat deze als veroordelend over kunnen komen.
  6. NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander: ga samen op zoek naar een ervaring die er voor de student toe doet.
  7. Kijk naar de toekomst en gebruik daarbij deze ervaring. Hoe kan de student het geleerde toepassen in andere situaties?

TOOLS

LOB-OPDRACHTEN

Deze LOB-opdrachten gericht op bpv bestaan uit een docentenhandleiding en een jongerenopdracht en kunnen (met bronvermelding) gratis worden gedownload, geprint en gebruikt. Onze docentenhandleidingen zijn meestal met een kleine verandering aan te passen aan je eigen wensen of behoeftes.

INTERVIEW MET EEN PRAKTIJKOPLEIDER 'STAGIAIRS KUNNEN ECHT IETS BIJDRAGEN AAN JE BEDRIJF'

"Studenten staan in de rij om stage te lopen bij het bedrijf Herbs&Spices, specialist in gezonde voedingsconcepten in Alphen. Dat komt niet alleen door het concept en de visie van het bedrijf, maar ook door eigenaresse en praktijkopleider Cindy van Egmond. Hoe begeleidt zij ‘haar’ studenten, wat wil ze hen meegeven en waarom vindt ze nieuwsgierigheid zo’n fijne eigenschap? ” Naar het interview/praktijkvoorbeeld