Doorstroomgegevens

Expertisepunt LOB

Scholen bereiden jongeren zo goed mogelijk voor op de overstap naar vervolgonderwijs. Toch verdwijnen jongeren, als zij eenmaal de overstap gemaakt hebben, vaak uit beeld bij de toeleverende school.

Om beter te weten hoe oud-leerlingen/studenten (alumni) het doen als ze eenmaal zijn doorgestroomd geven kwantitatieve data (doorstroomcijfers) en kwalitatieve data (het verhaal achter de cijfers) inzicht. 

Om het studentsucces te vergroten op de overgang van de ene naar de andere onderwijssector en daarmee studieuitval en -switch te verlagen na de overgang dienen de verschillende onderwijssectoren gezamenlijk verantwoordelijkheid te pakken. Om te weten aan welke knoppen je kunt draaien voor het terugdringen van uitval en switch moet je zicht krijgen op de oorzaken hiervan. Doorstroomgegevens (kwantitatief en kwalitatief) geven inzicht in deze oorzaken.

Expertisepunt LOB

Wegwijzer doorstroomgegevens

De wegwijzer doorstroomgegevens laat in drie stappen zien welke rol het delen en gebruiken van doorstroomgegevens kan spelen, bij het gezamenlijk werken aan studentsucces. De stappen zijn:

  • Het vinden van de beschikbare informatie.

  • Het duiden van de beschikbare informatie.

  • Handvatten voor het naar beneden brengen van de uitval- en switchcijfers.

Inzicht in de uitval- en switchcijfers van oud-leerlingen/-studenten (alumni)

DUO Open onderwijsdata

Openbare data en publicaties over bekostigd onderwijs in Nederland.

Leerlingenstromen SBO

In de stroomdiagrammen ‘Bestemming na het VMBO’ worden leerlingenstromen tussen vmbo-vestigingen en mbo-instellingen getoond. Zowel scholen voor voortgezet onderwijs als het middelbaar beroepsonderwijs kunnen zo zien met welke vestigingen en instellingen men in gesprek kan gaan om het beroepsonderwijs te versterken.

Reguliere rapportages Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs

In het najaar publiceert het NCO een rapportage voor de po- en vo-scholen van elk schoolbestuur in Nederland. De rapportage geeft de school een rijk beeld van de onderwijsloopbanen van leerlingen en biedt inzicht in het resultaat van het onderwijsbeleid.

Het verhaal achter de cijfers

De cijfers over uitval en switch zeggen nog niets over waarom de studenten stoppen in het eerste jaar van de studie. Daarom is het zo belangrijk om het kwalitatieve onderzoek aan te vullen met kwantitatief onderzoek binnen de eigen onderwijsinstelling. Naast gesprekken tussen de onderwijssoorten kan het gesprek met alumni ook veel inzicht geven. Niemand kan beter vertellen hoe ze vinden dat ze zijn voorbereid op hun overstap naar het vervolgonderwijs dan de alumni zelf. Meer weten 

Doorstroomcijfers kunnen helpen om LOB op de kaart te zetten

Hoe kunnen we de aansluiting tussen havo en hbo verbeteren? De Hogeschool van Amsterdam (HvA) gebruikt de doorstroomcijfers om daarover met middelbare scholen in gesprek te gaan. Marieke Siebrecht (HvA) en Stéphanie Dockx (Hervormd Lyceum Zuid) vertellen over wat dat oplevert, onder meer voor LOB. Meer lezen