Praktijkvoorbeelden LOB

Expertisepunt LOB
< overzicht

Een zinvolle Open Dag bij het hoger onderwijs!

Hoe maak je van een open dag een zinvolle activiteit

 

Binnen het studiekeuzeproces is het bezoeken van een open dag bij het vervolgonderwijs vaak een van de eerste studiekeuzeactiviteiten buiten de school. Het is een zinvolle activiteit, maar als leerlingen onvoorbereid op pad gaan voelen ze zich vaak overvallen door de grootste opzet daarvan. Dit maakt dat het bezoeken van een Open Dag vaak te weinig betekenis krijgt en dat leerlingen na zo’n bezoek nog steeds geen idee hebben van wat opleidingen die ze interessant vinden nou eigenlijk inhouden.

Om leerlingen te helpen zoveel mogelijk uit een Open Dag te halen, ontwikkelde Hogeschool Windesheim een opdracht waarbij leerling voor, tijdens én na het bezoek worden uitgedaagd om na te denken over dit bezoek. De informatie die ze daarbij ophalen verwerken ze in een aantal deelopdrachten. Door het uitvoeren van deze opdrachten wordt het bezoek betekenisvoller en kunnen leerlingen bewuster kiezen voor een volgende studiekeuzeactiviteit, zoals bijvoorbeeld een meeloopdag.

  • Voor de Open Dag:
    Wat vind ik interessant? Wat kan ik online vinden over deze opleiding?

  • Tijdens de Open Dag:
    De eerste indruk? De inhoud van de opleiding(en), in gesprek met een student, docent, mijn voorkeuren?

  • Na de Open Dag:
    Wat weet ik nu vanuit mijn ervaring, de gesprekken met studenten, docenten en mijn ouders? Welke vervolgstap ga ik nu zetten?

De opdracht is ook te gebruiken bij het bezoeken van open dagen bij andere hogescholen of universiteiten. De opdracht is ook heel geschikt voor mbo-studenten die zich voorbereiden op een hbo-opleiding. De deelopdrachten kunnen worden opgenomen in het LOB-programma van de school.

Contactpersonen

Rianne Hutten-Koggel en Leontien van Hoof:

relatiemanagervo-hbozwolle@windesheim.nl