Praktijkvoorbeelden LOB

Expertisepunt LOB
< overzicht

LOB op een voetstuk in iedere les!

Op het Utrechtse VOLT! Toekomstmakers, start en eindigt elke les, zowel profiel- als keuzevak, met een loopbaangerichte vraag.

 

Deze loopbaangerichte vragen dragen bij aan betrokkenheid van de leerling bij de les en motiveert ze om aan de loopbaancompetenties te werken. Leerlingen komen door het stellen van dit soort vragen in de ‘loopbaanmodus’ en laat ze nadenken over wat ze daadwerkelijk hebben aan de inhoud van les. De lessen worden hierdoor relevanter en betekenisvoller.

Op deze school bezoeken collega’s elkaars lessen en wordt er aan elkaar feedback gegeven op de les. Hierbij is een van de aandachtspunten hoe de inrichting van de loopbaangerichte leeromgeving vorm krijgt. Dit aandachtspunt vormt ook onderdeel van het (beoordeelde) lesbezoek door het management. Leerlingen en docenten hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen: kritisch nadenken over de inhoud van de lessen en de lesdoelen ten behoeve van eigen opleidings- en loopbaankeuzes.

________________________________________

TIPS

Deze manier van werken is in principe gemakkelijk toe te passen in alle lessen en kost bovendien niets. Wel is het van belang dat zowel docenten als leerlingen er het nut van inzien en bereid zijn hier consequent mee aan de slag te gaan. Het vraagt een verandering in mindset van zowel docenten als leerlingen.

Ook interessant:

________________________________________

 

Betrokken school

VOLT! Toekomstmakers

Contactpersoon

Heleen Scholten, E hscholten1@volt.eu