Praktijkvoorbeelden LOB

Expertisepunt LOB
< overzicht

Sleutelmomenten bij het maken van een studiekeuze

Actieve verkenners en volgzame afwachters

Hoe zorgen we ervoor dat een leerling uiteindelijk op de beste plek terecht komt bij de overstap van het vo naar het mbo? Welke momenten lenen zich bij uitstek om leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden ? En wat is dan de beste manier om dat te doen?

Het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam -Diemen heeft in samenwerking met het onderzoeksbureau MUZUS een onderzoek uitgevoerd om op deze vragen een antwoord te vinden. Vanuit ontwerpvraagstukken zijn leerlingen van verschillende vmbo-scholen geïnterviewd. Vervolgens is er een ‘klantreis’ ontwikkeld met belangrijke sleutelmomenten binnen het studiekeuzeproces. De sleutelmomenten geven de essentiële momenten aan waarop een studiekeuze kan veranderen en waarbij scholen en de thuisomgeving loopbaanoriëntatie kunnen ondersteunen en stimuleren. Sleutelmomenten zijn bijvoorbeeld een gesprek met naasten, een stage of het bezoeken van een open dag.

Betrokken organisatie

Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam -Diemen

Contactpersoon

Nadia Kappelhof, Senior projectmedewerker SWVA, n.kappelhof@swvadam.nl