Nieuws

Expertisepunt LOB

Praktijkpublicatie: Verstevigen van Reflectie in het Technisch Onderwijs

zondag 28 april 2024

Zinvol reflecteren, maar hoe dan?!’ Ben je benieuwd hoe jij als (technische) opleiding en/of docent invulling kunt geven aan het verstevigen van reflectie in de onderwijspraktijk? Dan is deze praktijkpublicatie interessant voor jou!

Deze publicatie richt zich op het cruciale belang van reflectie in technisch onderwijs. Het behandelt de uitdagingen en noodzaak van reflectie voor studenten en docenten, en biedt praktische strategieën voor het inbedden van reflectie in het curriculum. Dit werk is het resultaat van een driejarig onderzoeks- en ontwikkelproject met Saxion en Windesheim, inclusief workshops en onderzoek onder studenten en docenten.

Download de publicatie

Ook interessant:

Lees verder >

VMBO-Handreiking effectieve elementen loopbaanbegeleiding

donderdag 25 april 2024

In deze praktische handreiking worden werkzame elementen bij het studie- en beroepskeuzeproces van leerlingen op het vmbo besproken en worden voorbeelden van tools en materialen aangeboden. Het doel van de handreiking is scholen handvatten bieden om leerlingen effectief te kunnen begeleiden in hun loopbaan.

‘De arbeidsmarkt is helaas niet zo maakbaar als we willen’

woensdag 24 april 2024

De tekorten aan goed geschoold personeel in de techniek zijn al jaren groot, ook op mbo-niveau. Veel initiatieven moeten techniek populairder maken en de hoeveelheid arbeidskrachten in de techniek vergroten. Volgens MBO Raad-voorzitter Adnan Tekin valt de impact van deze initiatieven op landelijk niveau echter tegen. Hij pleit voor een nationale arbeidsmarkttop en een integrale kijk op de hele arbeidsmarkt.

Tekin mist een bredere maatschappelijke discussies over de arbeidsmarkt. ‘Samen met Joany Krijt MBO Utrecht pleit ik voor een nationale arbeidsmarkttop waarin we integraal naar de arbeidsmarkt kijken. Niet alleen naar die van nu maar ook naar die van de toekomst.’ Die integrale kijk én aanpak vormen ook de handreiking die Tekin doet. ‘Laten we kijken naar de belemmeringen en hoe we die samen, met positieve energie, uit de weg ruimen. De urgentie is enorm. We kunnen dit probleem niet alleen oplossen, de arbeidsmarkt is helaas niet zo maakbaar als we willen. Een multidisciplinaire aanpak is nodig. Onze scholen staan te trappelen om aan de slag te gaan. Door bestuurlijke en politieke vertraging dreigt hun motivatie, enthousiasme en energie weg te ebben.’

Lees het gehele interview

Lees verder >

Verankering van LOB op het Dendron College: Een succesvol traject

maandag 22 april 2024

Sinds 2007 is het Dendron College zeer actief op het gebied van LOB. Hoewel er binnen de school al veel gebeurde, ontbrak het aan een duidelijke LOB-leerlijn.

Samen met een team docenten is gestart met het opstellen van een LOB-visie en verbeterplan. Het doel was niet alleen om activiteiten te beschrijven, maar ook om een concreet plan te creëren dat niet slechts in dossiers verdwijnt. In het plan is vastgelegd wat er op welk moment plaatsvindt.

De insteek van Dendron is dat  LOB wordt versterkt in de hele school en niet alleen in het VMBO, ook de Havisten en VWO-ers staan voor het maken van belangrijke keuzes. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het professionaliseren van de docenten. Alle docenten hebben coachtrainingen gevolgd, en recentelijk is er een ontwikkeldag georganiseerd om LOB te verankeren in iedere vakles. LOB behoort namelijk niet alleen tot de verantwoordelijkheid van de decaan, maar van iedereen die werkzaam is op school.

Meer weten over tot welke aanpak dit heeft geleid? Lees het artikel in Sterk Beroepsonderwijs.

Ook interessant:

 

 

Lees verder >

Vmbo’ers ontwikkelen zich tot zelfbewuste burgers

donderdag 18 april 2024

Op het Mundus College in Amsterdam krijgen alle vmbo’ers, praktijkonderwijsleerlingen en isk’ers twee uur per week les in ‘Persoonsvorming en Socialisatie’. Die lessen hebben impact op de hele school, vertelt vmbo-docent Maxe de Rijk.

‘Als onderwijs doen we nog te weinig om onze leerlingen voldoende voor te bereiden op grote maatschappelijke vraagstukken en ze een positief zelfbeeld te laten ontwikkelen’, constateerde het Mundus College acht jaar geleden. De schoolleiding gaf docenten de ruimte om een onderwijsprogramma Persoonsvorming en Socialisatie te ontwikkelen. Het programma verbindt burgerschapsonderwijs en identiteitsontwikkeling met vragen als ‘Wie ben ik?’ en ‘Wat wil ik in de maatschappij?’

Download het artikel

Lees verder >

Complexe mbo-opleidingsnamen zijn struikelblok in studiekeuze

donderdag 18 april 2024

Namen van mbo-opleidingen zijn vaak onbegrijpelijk voor studiekiezers. Jaarlijks spreekt Youngworks vele tientallen vmbo’ers over hun zoektocht naar een mbo-opleiding. Steeds opnieuw is er verbazing over de namen van sommige mbo-opleidingen en sectoren. Onbegrijpelijke namen, niet te onthouden door jonge vmbo’ers. Het gevolg? Opleidingen met ingewikkelde namen worden niet overwogen. Immers: wat je niet kent, dat kies je niet. Vele (kansrijke) opleidingen onttrekken zich zo aan hun aandacht. Wat gaat er mis, en kan het ook anders? Gelukkig wel. Daarover meer in dit artikel.

Studiekeuze is al een lastige opgave voor studiekiezers op het vmbo. De terminologie maakt het nog een stuk complexer.

Benieuwd wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat deze drempel wordt verlaagd en studiekiezers een weloverwogen en toekomstbestendige studiekeuze kunnen maken? Lees dan dit artikel.

Lees verder >

Voorbereiding op het ‘echte’ leven Praktijkgerichte programma’s voor de havo

woensdag 17 april 2024

Praktijkgerichte havo is een lang gekoesterde wens van veel docenten en schoolleiders. 56 scholen nemen dit jaar deel aan een experiment onder begeleiding van leerplanontwikkelaar SLO. Daaronder verschillende Carmelscholen, zoals het Twents Carmel College in Oldenzaal en de locatie Mondriaan College van Het Hooghuis in Oss. Ze zoeken een betere verbinding tussen theorie en praktijk. Kennis is immers maar de helft. En soms zelfs dat niet.

Het zijn andere scholen, door hun voorgeschiedenis en hun omgeving. Over de doelstellingen van het experiment zijn ze het eens. Beide scholen attenderen op de beperkingen van de meer traditionele havo-opleidingen. Kim: “Havoleerlingen zitten, bij wijze van spreken, de hele dag in de boeken. Maar in het werkzame leven worden vaardigheden en denkniveau steeds belangrijker, het gaat om meer dan kennis. Die moet je kunnen toepassen, je moet bovendien kunnen samenwerken.” Ton van der Loop, docent economie en kartrekker van wat het Mondriaan College 20-80 Learning noemt (waarover verderop meer), formuleert het zo: “Alleen in het voortgezet onderwijs denken we nog dat de wereld uit schoolvakken bestaat. In het echte leven gaat het anders, dat weten we allemaal.”

Tot zover de overeenkomsten. Want de verschillen zijn groot. In Oldenzaal ligt het accent nu nog op technologie, in Oss op meer algemene vaardigheden. Dat kan ook, want SLO reikt wel einddoelen aan maar geen lesmethoden. Die ontwikkelen docenten zelf. Met vallen en opstaan. “De les is: durf te beginnen, durf te falen”, geeft Ton alvast mee.

Lees meer

Lees verder >

MBO Raad reageert op voortijdig terugtrekken bedrijfsleven uit kansrijk opleiden

donderdag 18 april 2024

De MBO Raad is teleurgesteld dat het bedrijfsleven voortijdig de stekker heeft getrokken uit de afspraken rondom kansrijk opleiden, die zijn gemaakt binnen SBB-verband. MBO Raad-voorzitter Adnan Tekin reageert: “Onderwijs en bedrijfsleven hadden de afspraak om minimaal twee jaar samen te werken om vervolgens de resultaten van kansrijk opleiden te evalueren. Dit op basis van het advies van de taskforce Asscher, waar alle partijen zich aan hebben gecommitteerd. Het is zeer betreurenswaardig dat het bedrijfsleven heeft besloten zich voortijdig terug te trekken uit dit initiatief. De gemaakte afspraken boden zowel werkgevers als onze studenten volop kansen voor een betere aansluiting op de arbeidsmarkt.”

De werkgevers concluderen dat met de door SBB voorgestelde aanpak van ‘kansrijk opleiden’ geen afdwingbare afspraken te maken zijn. Zij roepen daarom de hulp in van minister Dijkgraaf. Een ‘SBB-overstijgende aanpak op macrodoelmatigheid is noodzakelijk en onvermijdelijk’, staat in de brief van de werkgevers.

Daar is de MBO Raad het niet mee eens en Tekin betwist dat er geen ruimte zou zijn voor bindende afspraken. “Onze scholen staan pal voor de studiekeuzevrijheid van onze studenten. Het stopzetten van opleidingen vanwege vermeend gebrek aan arbeidsmarktperspectief is absoluut onaanvaardbaar. Het verder beperken van die keuzevrijheid zal alleen maar resulteren in een afname van het aantal studenten dat voor het mbo kiest. We moeten erkennen dat alle opleidingen kansen bieden en de arbeidsmarkt is niet maakbaar op die manier. Ook in het kader van gelijke kansen voor alle studenten, ook ten opzichte van studenten uit het hoger onderwijs, is het essentieel dat ook voor onze studenten studiekeuzevrijheid blijft bestaan.”

Lees meer

Meer weten over integreren arbeidsmarktinformatie binnen LOB?

Lees verder >

Goedkeuring NGF-voorstel: Technologieonderwijs voor alle kinderen en jongeren

maandag 25 maart 2024

Het programma Techkwadraat, met als doel om technologieonderwijs voor elk kind toegankelijk te maken, kan van start! Het kabinet heeft op advies van de Nationaal Groeifonds commissie besloten om deels voorwaardelijk 351,6 miljoen euro aan dit voorstel toe te kennen. Regionale en landelijke partners kunnen met deze impuls overal in Nederland leerrijke omgevingen creëren waar kinderen en jongeren hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen, zowel op school als daarbuiten. Of het gaat om techniek, technologie, ICT, (natuur)wetenschappen en praktijkvaardigheden: we willen zorgen voor een brede oriëntatie in al deze richtingen.

Het doel van het programma Techkwadraat is ieder kind een eerlijke kans te geven om talenten en nieuwsgierigheid te ontwikkelen, ongeacht achtergrond of sociaaleconomische status. Technologie is overal en speelt in ieders dagelijkse leven een rol. Door kinderen van jongs af aan vertrouwd te maken met de complexiteit en potentie van technologie, leren ze er de waarde van inschatten en de mogelijkheden ervan zien. Binnen het programma Techkwadraat gaan regionale samenwerkingsverbanden van onderwijsinstellingen, bedrijven en buitenschoolse organisaties aan de slag om de impact van hun lopende initiatieven en activiteiten op het gebied van technologieonderwijs te vergroten.

Meer weten?

Lees verder >

Studiekeuzestress? Kies ook met je hart, is het advies van Gilde Opleidingen

woensdag 10 april 2024

“We leiden op voor een loopbaan”, zeggen bestuurslid Patrick Tummers en teamleider Communicatie Sue Poos. “Onze studenten zullen hun hele leven nog keuzes maken. Het doel is dat ze daar op het vo én bij ons een goede basis voor leggen.”

Gilde Opleidingen vraagt met de campagne ‘Vandaag maak ik een keuze’ extra aandacht voor het studiekeuzeproces van leerlingen in het voortgezet onderwijs (vo). De campagne omvat onder meer een lied van singer-songwriter Stef Classens en voorlichtingsmateriaal voor vo-scholen, en past in het brede LOB-beleid van Gilde Opleidingen.

Lees het gehele interview

Lees verder >