Podcast met handvatten om Jongeren met autisme beter te begeleiden bij hun loopbaan
woensdag 20 november 2024
Straks studeren in het mbo of hoger onderwijs
donderdag 14 november 2024
Alle eindexamenkandidaten vmbo, havo en vwo en examenstudenten mbo-4 ontvangen in het najaar informatie over een studie aan de mbo, hogeschool of universiteit.
Meer weten?
Op deze pagina vind je folders en video's met informatie over studiekeuze, aanmelden en studiefinanciering.
Praktijkvoorbeeld van de maand: Een doorlopende LOB-leerlijn naar kansrijke beroepen in Rotterdam-Zu
dinsdag 22 oktober 2024
Leerlingen laten kennismaken met kansrijke opleidingen en beroepen ‘op Zuid’, daar gaat het om bij het project Gaan voor een Baan. Het programma ging zo’n twaalf jaar geleden van start en inmiddels doen zo’n zestig basisscholen en zeventien middelbare scholen in Rotterdam Zuid eraan mee. Zij kunnen gebruik maken van een uitgebreid LOB-aanbod, waaronder een lessenserie LOB voor in de klas, gastlessen techniek, en evenementen waar leerlingen kennismaken met werk en werkgevers.
Lees verder >NIEUW! De doorstroomtool
donderdag 10 oktober 2024
Deze doorstroomtool brengt alle mogelijke doorstroomopties binnen het vmbo-havo-vwo-mbo-hbo onderwijs in beeld.
Per overstap zijn linkjes opgenomen, waarmee je als loopbaanprofessional de jongeren zo goed mogelijk kan voorbereiden op en begeleiden naar deze overstap.
De doorstroomtool is in ontwikkeling en met jouw hulp kunnen wij deze aanvullen en verbeteren. Heb je suggesties of opmerkingen, stuur dan een mail naar info@expertispuntlob.nl.
Lees verder >Rapport 'Als je door de bomen het bos niet meer ziet'
woensdag 9 oktober 2024
Ook interessant:
-
Meer weten over de verbinding tussen LOB en studentenwelzijn.
-
inzicht in leefstijl en welbevinden van ruim 20.000 mbo-studenten via de Landelijke mbo leefstijlmonitor.
Studenten met een havo/vwo-achtergrond scoren goed op het mbo
woensdag 2 oktober 2024
Mbo-studenten met een havo- of vwo-vooropleiding hebben betere kansen op de arbeidsmarkt dan studenten met een vmbo-vooropleiding. Ook stromen ze vaker door naar het hoger onderwijs en vallen ze minder vaak uit.
Dat blijkt uit onderzoek op basis van CBS-data over studenten die in de periode 2015-2017 instroomden in het mbo.
Het aandeel mbo-studenten dat in deze periode met een havo- of vwo-diploma naar het mbo ging is laag: zo’n drie procent van de mbo-instroom. In absolute getallen ging het in de onderzochte periode om zo’n 3.000 studenten per jaar. De gemiddelde leeftijd van de studenten met een havo/achtergrond was – logischerwijs – wat hoger dan die van de mbo-student met een vmbo-achtergrond. Deze havo/vwo-instromer was wat vaker vrouw en had minder vaak een migratieachtergrond. Opvallend is dat de studenten met een havo/vwo-achtergrond minder vaak een ‘kraptestudie’ kozen dan jongeren met een vmbo-achtergrond.
Lees verder >Kabinet wil ‘pact’ voor sturing studiekeuze studenten
dinsdag 1 oktober 2024
Het kabinet wil volgend jaar een pact sluiten met scholen, studenten en werkgevers voor het gericht opleiden van studenten voor tekortsectoren. Dat valt te lezen in het regeerprogramma dat vrijdag 14 september gepresenteerd werd.
Het kabinet-Schoof is er van doordrongen dat het groeiende personeelstekort een bedreiging vormt voor de welvaart van Nederland. Daarom wil het kabinet stimuleren dat meer jongeren kiezen voor studies die opleiden voor deze tekortsectoren. In een ‘pact’ met alle betrokkenen partijen – scholen, studenten, werkgevers, werknemers – wil het kabinet hierover afspraken vastleggen. Onder de tekortsectoren vallen in ieder geval zorg, onderwijs en techniek.
Pact
In de zomer van 2025 wil het kabinet de te maken afspraken vastleggen. Het nieuw te sluiten ‘pact’ zou een aanvulling moeten zijn op de begin 2023 gemaakte afspraken in de werkagenda mbo en het stagepact. Naast de hoofddoelstelling – het aanpakken van personeelstekorten in cruciale sectoren – zou in het pact ook aandacht moeten zijn voor nevendoelstellingen. Het gaat dan onder andere om het beschermen van kleinschalig vakmanschap.
Lees verder >Bouwen aan regionale samenwerkingsverbanden LOB
maandag 16 september 2024
De financiële ondersteuning vanuit het Nationaal Programma Onderwijs is veelal ingezet om de in- en doorstroom voor leerlingen en studenten te versoepelen. In dit interview belichten Karina en Annet hun visie op het verankeren van LOB in de onderwijsprogramma's en hoe je daar samen in en met de regio mee kan omgaan. Ook wordt de toerusting voor LOB-professionals besproken en de uitbreiding van LOB richting het PO.
Lees verder via: deze link naar de website van het NRO
Lees verder >Kwaliteitsplannen: ‘Scholen maken te weinig keuzes’
vrijdag 23 augustus 2024
Die scherpe kritiek uit minister Eppo Bruins in een brief aan de Tweede Kamer over de voortgang van de Werkagenda mbo en het Stagepact. Het afgelopen jaar hebben alle mbo-scholen hun verbeterplannen voor de komende jaren vastgelegd in kwaliteitsagenda’s. De agenda’s zijn inmiddels allemaal goedgekeurd door de minister. De scholen kunnen daarom de komende jaren rekenen op extra kwaliteitsgelden.
Lees het gehele artikel in MBO Today
Lees verder >Onderzoeksrapport Studiekeuze in beweging
maandag 29 juli 2024
Er is op dit moment sprake van historisch grote personeelstekorten in Nederland, waarbij de krapte het grootst is in de sectoren onderwijs, zorg, techniek en ICT. Een van de oplossings-richtingen waarin gezocht wordt, is het (sterker) stimuleren dat studenten een opleiding volgen in een richting met een duurzaam arbeidsmarktperspectief.
In dit rapport lees je de conclusies van het onderzoek naar maatregelen die sterker sturen richting opleidingen met een duurzaam arbeids-marktperspectief in tekortsectoren.
Hoofdconclusie van het onderzoek is dat voor de sturende maatregelen die in dit onderzoek zijn onderzocht de doeltreffendheid niet kan worden aangetoond.
Er wordt echter ook geconcludeerd, op basis van bestaande literatuur, de afgenomen interviews en de vig-nettenstudie, dat studiekeuze wel – maar niet makkelijk - beïnvloedbaar is. De belangrijkste factor die studiekeuze beïnvloedt, is het beeld dat studenten van de studie en het daarop-volgende beroep hebben. Het gaat hierbij nadrukkelijk niet om concrete kosten van de opleiding, baankansen en later salaris, maar om het beeld dat studenten hebben van de inhoud van hun studie, het latere beroep, de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en de arbeidsomstandigheden. Dit beeld komt niet altijd overeen met de werkelijkheid. Deze beelden zijn te beïnvloeden door loopbaanoriëntatie en voorlichting. Deze beïnvloeding is uitdagend omdat beelden van leerlingen al op zeer vroege leeftijd ontstaan en sterk gestuurd worden door hun sociale omgeving.
Lees verder >