Dinomaker van Naturalis
vrijdag 24 januari 2025
Bij de naam Naturalis denk je misschien niet direct aan LOB, maar het bio-diversiteitscentrum ontwikkeld lesmateriaal om meer begrip te krijgen van de belangrijke beroepen die biodiversiteit met zich meebrengt.
Naturalis heeft daarom een LOB-methode ontwikkeld waarin alle vmbo-profielen zijn vertegenwoordigd. Deze profielen hangen in de methode vast aan een medewerker van Naturalis, die belangrijk is om een dinosaurus op te kunnen bouwen in het biodiversiteitscentrum.
Om docenten mee te nemen in het gebruik van de module, volgt er een webinar op donderdag 6 februari aanstaande. Via deze link kan je je aanmelden voor de webinar.
Ben je inmiddels nieuwsgierig geworden naar de methode? Neem dan alvast een kijkje op de website van 'Dinomaker'. Voor docenten is er een handige handleiding bijgevoegd.
Lees verder >Week van het loopbaandossier - regio Eemland
vrijdag 24 januari 2025
We waarderen het enorm dat LOB Eemland hun campagne met ons heeft gedeeld, zodat we nog meer ruchtbaarheid aan dit mooie initiatief kunnen geven.
De campagne bevat posters om op de scholen op te hangen en elke dag een aparte LOB-activiteit in het teken van één van de loopbaancompetenties. Doel van de campagne is om aandacht te geven aan het loopbaandossier, voor zowel leerlingen als hun begeleiders/docenten/mentoren. Voortvloeiend uit de LOB-actie is de verwachting dat:
- leerlingen hun loopbaandossier (af)maken en delen met hun vervolgopleiding;
- LOB-begeleiders op de scholen gezamenlijk extra aandacht besteden aan (de ontwikkeling van) het loopbaandossier;
- de vervolgopleider actief vraagt naar het loopbaandossier en het gebruikt tijdens de kennismaking.
Wil je ook meedoen en geïnspireerd worden door het materiaal van LOB Eemland? Download dan het campagnemateriaal en laat ons weten hoe je dit in jouw regio hebt ingezet.
Lees verder >Expertisepunt LOB in de NRO & ComeniusNetwerk-podcast
donderdag 9 januari 2025
Tijdens de Deep Dive 2024 nam Karina Baarda, projectadviseur van Expertisepunt LOB, deel aan een panelgesprek over studentenwelzijn en de in- en doorstroom in het hoger onderwijs. Samen met mede-experts Ottelien Rikhof (TU Delft), Valerie Reiter (Windesheim) en Jessica Nooij (Avans) ging zij onder leiding van Joost Hoebink in gesprek over prikkelende stellingen en de lessen uit het Nationaal Programma Onderwijs.
Enkele thema’s die aan bod komen:
• Hoe kunnen we studentenwelzijn integreren in het onderwijs?
• Wat is de balans tussen studiesucces en welzijn?
• Hoe benutten we inzichten uit de coronaperiode voor structurele verbeteringen?
Luister naar de podcast en ontdek de verschillende inzichten.
De Deep Dive, georganiseerd door NRO en het ComeniusNetwerk, is een waardevolle bijeenkomst waar onderwijsonderzoek, onderwijsinnovatie en praktijk samenkomen.
Sectoroverstijgende visie op LOB: de route naar duurzame borging
dinsdag 7 januari 2025
Het visiedocument schetst vijf kernpunten die nodig zijn om LOB structureel te verankeren binnen het onderwijs:
-
Jongeren ondersteunen bij het ontwikkelen van loopbaanvaardigheden voor een leven lang ontwikkelen.
-
Aansluiting vinden tussen talenten en arbeidsmarktkansen.
-
Creëren van krachtige LOB-leeromgevingen met praktijkervaring en reflectie.
-
Stimuleren van regionale samenwerking tussen onderwijs en het werkveld.
-
Waarborgen van kwaliteit en uitvoering door professionalisering en structurele aanpak.
Samen met het Expertisepunt LOB werken de sectorraden aan een toekomst waarin LOB onze jongeren optimaal voorbereidt op hun keuzes en kansen. Lees het volledige visiedocument.
Lees verder >Vacature Projectadviseur Expertisepunt LOB
donderdag 19 december 2024
Je krijgt de kans om bij te dragen aan het versterken van LOB in Nederland en werkt aan het opbouwen van duurzame samenwerkingen tussen scholen, opleidingen en andere stakeholders.
Interesse?
Lees de vacature en stuur je sollicitatie vóór 19 januari 2025 in!
Lees verder >Scholen krijgen wettelijke taak bij nazorg gediplomeerden
woensdag 18 december 2024
Het wetsvoorstel, voorbereid door vorige kabinetten en nu ingediend bij de Tweede Kamer, heeft als doel om jongeren die niet eenvoudig aan werk komen te helpen bij het vinden van een baan. Voor het mbo richt de wet zich primair op de jongeren die een entreeopleiding of een opleiding op niveau 2 volgen. Onderzoek heeft aangetoond dat jongeren die niet verder studeren vaak na diplomering moeite hebben met het vinden van werk. Er is sprake van een ‘kwetsbare transitieperiode’. In deze periode, de eindfase van de opleiding en de eerste periode na afstuderen, krijgt de school de opdracht aanvullende begeleiding te bieden.
Begeleiding
Het is de bedoeling dat de verplichte nazorg aansluit bij de begeleiding die de school nu al organiseert in het kader van loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB). De ondersteuning door de school kan bestaan uit persoonlijke gesprekken, aanvullende trainingen of begeleiding op de werkvloer. Omdat de school de jongere goed kent, kan de begeleiding goed aansluiten bij de specifieke behoefte van de jongere. Maximaal een jaar blijft de school betrokken bij de nazorg. De ondersteuning richt zich primair op jongeren die een opleiding volgen op niveau 1 of 2, maar de school kan ook (vrijwillig) kijken naar jongeren op de hogere mbo-niveaus.
Regionaal programma
Volgens het wetsvoorstel moeten scholen bij de nazorg aan gediplomeerden nauw samenwerken met partijen in de regio, zoals gemeenten en werkbedrijven. Het is de taak van de (centrum)gemeente om de totstandkoming van een ‘regionaal programma’ te coördineren. In zo’n programma leggen gemeenten, scholen en doorstroompunten (de voormalige regionale meld- en coördinatiepunten) vast op welke manier zij samenwerken bij de begeleiding van kwetsbare jongeren.
Warme overdracht
Bij die afspraken gaat het onder andere om de ‘warme overdracht’ die er moet zijn tussen school en gemeente. Die overdracht gaat via een overgangsdocument. De jongere dient in te stemmen met de overdracht. Als de jongere dit niet wil, gaat het niet door. Sowieso is de hele extra ondersteuning vrijwillig voor de jongere. De school is wettelijk verplicht de ondersteuning aan te bieden, vanuit het perspectief van de jongere is er sprake van vrijwilligheid.
Inspectie
Het gaat bij de nazorg aan gediplomeerden om een wettelijke taak voor mbo-scholen. De Onderwijsinspectie zal dan ook gaan toezien op de uitvoering van deze taak. Scholen krijgen extra geld om de nieuwe taak uit te voeren. Het landelijk budget dat hiervoor beschikbaar is, wordt opgehoogd van zo’n 50 naar 90 miljoen. De mbo-scholen hebben eerder ook al structureel extra geld gekregen voor het onderwijs aan studenten op niveau 2. Of deze middelen voldoende zijn om de extra werkzaamheden volwaardig te kunnen uitvoeren, moet in de praktijk blijken.
Lees hier meer informatie over het wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’
Bron: mbo·today
Lees verder >Verbeteringen aan de doorstroomtool op basis van feedback
donderdag 5 december 2024
De doorstroomtool blijft een groeidocument en we moedigen iedereen aan om de tool te blijven gebruiken en nieuwe suggesties door te geven. Samen zorgen we ervoor dat de tool steeds beter aansluit bij de wensen van de gebruikers.
Ga naar de doorstroomtool.
Lees verder >Inspiratielezing: De cruciale rol van de docent in LOB
donderdag 28 november 2024
Hoe generaties voorbereiden op een veranderende toekomst
Wat hebben jongeren nodig om succesvol keuzes te maken in een voortdurend veranderende wereld? In een inspiratielezing vertelt prof. dr. Marinka Kuijpers over het belang van LOB in de lerarenopleiding. Ze benadrukt hoe docenten generatie Z kunnen helpen vaardigheden te ontwikkelen die hen in staat stellen zinvolle keuzes te maken in hun leven en loopbaan. Bekijk de lezing en ontdek hoe het verbinden van zin en zinvolheid hier een sleutelrol in speelt.
Betere voorbereiding havo-leerlingen op het hbo nodig
donderdag 28 november 2024
Onderzoek naar doorlopende leerroute havo-hbo
De Onderwijsinspectie onderzoekt hoe havo-afdelingen het studiesucces van hun oud-leerlingen kunnen vergroten. Sicco Kole legt uit dat scholen met gerichte begeleiding en praktische voorbereiding mogelijk betere resultaten kunnen behalen. Vervolgonderzoek moet verdere inzichten bieden.
Bekijk de inspirerende video over dit onderwerp of lees het volledige onderzoek.
Lees verder >Nieuwe podcast: ‘Wat is het beste voor je kind?’
woensdag 27 november 2024
Samen met ouders, experts en kinderen zelf bespreekt Amghar de impact van onderwijsadviezen, kansenongelijkheid en maatschappelijke verwachtingen. De eerste afleveringen staan stil bij persoonlijke verhalen, met reflecties en praktische tips van deskundigen.
Meer weten?
Lees meer over deze podcast via MBO•today of beluister de podcast via de bekende podcastplatforms.