Nieuws

Expertisepunt LOB

De LOB-scan vernieuwd met reflectiecanvas

dinsdag 18 februari 2025

De LOB-scan is een krachtig hulpmiddel om het gesprek over loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) binnen onderwijsinstellingen te structureren. Met dit instrument krijgen teams inzicht in hoe LOB binnen hun school of opleiding wordt ervaren. Door de scan gezamenlijk in te vullen, ontstaat een gedeeld beeld van de huidige situatie en worden concrete speerpunten bepaald om LOB te verbeteren.

Nieuw is het reflectiecanvas, te vinden onder de tegel "Van analyse naar actie". Dit invulbare Word-document ondersteunt teams niet alleen bij het analyseren van de scanresultaten, maar ook bij een gerichte reflectie. Door middel van concrete vragen helpt het canvas bij het identificeren van sterke punten, verbeterkansen en de vertaling van inzichten naar de onderwijspraktijk. Zo wordt het proces van kwaliteitsverbetering binnen LOB versterkt en krijgt de aanpak binnen jouw school of opleiding meer richting en impact.

De LOB-scan en het reflectiecanvas zijn vrij te gebruiken en bieden waardevolle ondersteuning aan scholen die werk willen maken van loopbaanbegeleiding.

Wil je aan de slag?
Bekijk de tool en de nieuwe functionaliteiten op aandeslag.expertisepuntlob.nl/lobscan.

Lees verder >

Subsidiekans: Maatschappelijke diensttijd verankeren binnen LOB

maandag 17 februari 2025

Wil jij binnen LOB ook graag Maatschappelijke Diensttijd (MDT) duurzaam verankeren? Er is een nieuwe subsidieoproep van ZonMw waarmee samenwerkingsverbanden financiële ondersteuning kunnen aanvragen om MDT-initiatieven op lange termijn te verduurzamen.

Waarom is deze subsidie interessant vanuit LOB?
MDT en LOB raken elkaar op meerdere vlakken. MDT helpt jongeren bij hun talentontwikkeling, het opdoen van praktijkervaring en het maken van bewuste loopbaankeuzes. Dit sluit direct aan bij de doelen van LOB en kan een waardevolle aanvulling zijn binnen het onderwijs. Door deze subsidie kunnen onderwijsinstellingen, gemeenten en bedrijven samenwerken aan een toekomstbestendig MDT-aanbod, ingebed in regionaal beleid en werkwijzen.

Wat houdt de subsidie in?

  • Subsidiebedrag: tussen de € 100.000 en € 300.000 per aanvraag
  • Looptijd: maximaal 12 maanden
  • Totaal beschikbaar budget: € 7,5 miljoen
  • Doel: structurele inbedding van MDT binnen beleid, onderwijs en arbeidsmarkt

Wie kan aanvragen?
Samenwerkingsverbanden bestaande uit:

  • Minimaal één MDT-organisatie als hoofdaanvrager
  • Minimaal twee MDT-organisaties als medeaanvragers 
  • Minimaal twee partners uit het bedrijfsleven, fondsen, overheden of onderwijs

Belangrijke deadlines:

  • Start indiening subsidieaanvragen: 10 februari 2025
  • Deadline aanvraag: 3 juni 2025, 14.00 uur
  • Besluit over toekenning: november 2025
  • Uiterlijke startdatum project: 1 januari 2026

Meer weten?
Wil jij deze kans grijpen en MDT verder verankeren binnen jouw onderwijsinstelling of regio? Bezoek de ZonMw-website voor alle details en aanvraagprocedures: ZonMw-subsidie Inbedding MDT-aanbod.

Lees verder >

Terugblik: LOB en BPV in één lijn tijdens netwerkbijeenkomst “Begeleiden met impact!”

donderdag 30 januari 2025

Beroepspraktijkvorming (BPV) is méér dan werkervaring; het is een kans voor studenten om hun kwaliteiten, drijfveren en toekomstmogelijkheden te ontdekken. Maar hoe zorg je ervoor dat BPV en LOB écht hand in hand gaan? Tijdens onze workshop op de netwerkbijeenkomst Begeleiden met impact gingen we hierover in gesprek met stagebegeleiders, docenten en beleidsmakers. Deelnemers ontdekten hoe een sterke begeleidingslijn vóór, tijdens en na de BPV studenten helpt om niet alleen werkervaring op te doen, maar ook bewuste loopbaankeuzes te maken.

 

Een belangrijk inzicht was dat niet alle betrokkenen zich bewust zijn van deze koppeling. BPV en LOB vragen om gezamenlijke begeleiding van zowel school als leerbedrijf: in de voorbereiding, tijdens de stage en in de terugblik. Door actief te reflecteren op BPV-ervaringen via loopbaangesprekken, ontwikkelen studenten cruciale loopbaancompetenties. Ze leren zichzelf en de arbeidsmarkt beter kennen, waardoor ze gerichter keuzes maken voor hun toekomst.

Lees verder >

Project Wisselstroom: iedere student op de juiste plek

woensdag 12 februari 2025

Het studiekeuzeproces voor havisten en vwo’ers is niet altijd makkelijk. In Nederland is het gebruikelijk om na de havo een studie op het hoger beroepsonderwijs te volgen en om na het vwo naar de universiteit te gaan. Maar niet voor iedere leerling is dat de beste keuze. Ook is het soms lastig om op 17- of 18-jarige leeftijd de keuze te maken voor een studie. Regelmatig veranderen studenten van opleiding, waardoor ze tijd en geld verliezen. Dat kan beter!

Om studenten meer keuzemogelijkheden te bieden zijn hogescholen en universiteiten samen aan de slag gegaan met Project Wisselstroom. Het doel is om studenten sneller en met minder uitval in de opleiding terechtkomen die het beste bij hen past.

Lees verder >

Tekortsectoren bieden al jaren het hoogste salaris en de beste baankansen

woensdag 12 februari 2025

Goede voorlichting over arbeidsmarktperspectieven na een ­opleiding kan jongeren helpen in het maken van een weloverwogen studiekeuze. Welke studies brengen de afgelopen jaren het beste initiële en toekomstige salaris en de grootste baankans?

Sturende maatregelen als het verlagen of afschaffen van collegegeld/lesgeld zijn niet effectief om jongeren naar een specifieke sector te bewegen De inhoud van de opleiding en het beroep wegen het zwaarst mee in de studiekeuze (Dialogic et al., 2024).

Toch spelen ook de arbeidsmarktperspectieven na de opleiding een rol (Fouarge et al., 2016). Dat roept de vraag op hoe goed de arbeidsmarktperspectieven in de tekortsectoren zijn. In dit artikel van Koen van der Ven, senior onderzoeker bij SEO Economisch Onderzoek, worden deze in kaart gebracht.

Geconcludeerd wordt dat er grote verschillen bestaan in de arbeidsmarktperspectieven van verschillende opleidingen. De mbo- en hbo-opleidingen tot een beroep in een sector met structurele krapte bieden relatief goede arbeidsmarktperspectieven. 

Lees het volledige artikel

Lees verder >

Oproep: vo-scholen gezocht voor beproeven examenprogramma’s

donderdag 6 februari 2025

Werk mee aan een actueel curriculum voor de bovenbouw vmbo, havo en vwo. Meld je school aan voor het beproeven van conceptexamenprogramma’s in schooljaar 2025-2026.

SLO is op zoek naar scholen die voor de verschillende vakken en schoolsoorten/leerwegen mee willen doen aan het beproeven van deze conceptexamenprogramma’s in de klas en in de school. Scholen die zich aanmelden voor deze try-out onderzoeken in schooljaar 2025-2026 met hun leerlingen, leraren en schoolleiders in hoeverre de conceptexamenprogramma’s - en voor vakken met een centraal examen de conceptsyllabi - bruikbaar en uitvoerbaar zijn.

Meedoen aan de try-out doe je als school voor één, twee of maximaal drie vakken per schoolsoort/leerweg, met in elk geval een schoolleider, twee leraren van het betreffende vak en ten minste twee klassen (voor een aantal vakken gelden hierop uitzonderingen). Doe jij met jouw collega’s mee in schooljaar 2025-2026? Lees snel verder welke vakken worden beproefd, wat we van deelnemende scholen vragen, wat het je oplevert en hoe je je aanmeldt.

Aanmelding voor de subsidieregeling loopt van 3 februari tot en met 28 februari 2025.

Meer weten

Lees verder >

Duurzaamheid in loopbaanbegeleiding: een actueel thema in Denemarken

donderdag 6 februari 2025

In Denemarken krijgt duurzaamheid steeds meer aandacht binnen het onderwijs en loopbaanbegeleiding.

De module 'Career Guidance and Sustainability', geïntroduceerd aan de University College Absalon, helpt studenten om duurzaamheid te integreren in hun toekomstige loopbaanpraktijken. Lees hoe deze module kan inspireren en dienen als praktische richtlijn voor een groenere toekomst.

Lees meer

Lees verder >

Nieuwe aanvraagperiode VABOK-subsidie

donderdag 6 februari 2025

Eind februari publiceert DUS-I databestanden waarin v(s)o-scholen, mbo-instellingen en hogescholen kunnen zien of zij in aanmerking komen voor de subsidieregeling Versterking Aansluiting Beroepsonderwijskolom (VABOK).
Deze subsidieregeling biedt een bijdrage aan de ontwikkelingskosten van regionale samenwerkingsverbanden in het onderwijs om de aansluiting te verbeteren tussen de overgangen v(s)o-mbo-hbo. Een goede aansluiting zorgt ervoor dat studenten zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Lees verder >

Vernieuwde mbo-pagina op OCW in Cijfers

donderdag 6 februari 2025

De sectorpagina over het mbo op OCW in Cijfers is vernieuwd. De inhoud is in lijn gebracht met de Werkagenda mbo en de gegevens zijn geactualiseerd. Voor iedere prioriteit uit de Werkagenda is er nu een aparte pagina te vinden met de belangrijkste indicatoren en cijfermatige bronnen.
Op OCW in Cijfers zijn voor alle sectoren binnen OCW kengetallen, indicatoren en bronnen te vinden. Bijvoorbeeld over voortijdig schoolverlaten en begeleiding tijdens de beroepspraktijkvorming. OCW in Cijfers dient om onderwijsprofessionals te informeren en belangrijke databronnen vindbaar te maken en faciliteert het monitoren van beleidsprioriteiten door de ontwikkeling op relevante beleidsindicatoren inzichtelijk te maken. Lees verder >

Dinomaker van Naturalis

vrijdag 24 januari 2025

Bij de naam Naturalis denk je misschien niet direct aan LOB, maar het bio-diversiteitscentrum ontwikkelt lesmateriaal om meer begrip te krijgen van de belangrijke beroepen die biodiversiteit met zich meebrengt.

Naturalis heeft daarom een LOB-methode ontwikkeld waarin alle vmbo-profielen zijn vertegenwoordigd. Deze profielen hangen in de methode vast aan een medewerker van Naturalis, die belangrijk is om een dinosaurus op te kunnen bouwen in het biodiversiteitscentrum.

Om docenten mee te nemen in het gebruik van de module, volgt er een webinar op donderdag 6 februari aanstaande. Via deze link kan je je aanmelden voor de webinar.

Ben je inmiddels nieuwsgierig geworden naar de methode? Neem dan alvast een kijkje op de website van 'Dinomaker'. Voor docenten is er een handige handleiding bijgevoegd.

Lees verder >