
Inspiratie voor bij onze LOB-versterkers
Hier vind je praktijkvoorbeelden, video's en artikelen over de LOB-thema's:
-
LOB op school integraal aanpakken
-
LOB in de beroepscontext versterken
-
Alumni inzetten bij voorlichting en LOB
-
Versterken van voorlichting over vervolgonderwijs en arbeidsmarkt
VIDEO'S
Een leven lang loopbaanontwikkeling, Marlieke Ketelaars, manager development Koninklijke Van Oord
Als manager development vertelt Marlieke in deze video over de ontwikkeling van medewerkers binnen Koninklijke Van Oord en het nut en de noodzaak van LOB vanuit het perspectief van het bedrijfsleven.
De docent als verbinder, lezing Amin Asad
Amin Asad is docent recht op het mbo en hbo en is in 2021 door de Hogeschool Utrecht bekroond tot Docent van het Jaar. Aan het Versnelteam LOB mbo vertelde hij zijn persoonlijke verhaal en over zijn rol als docent. Dat je als docent met oprecht contact, de juiste begeleiding en de juiste toon het leven van de studenten en daarmee een nieuwe generatie positief kan beïnvloeden. En nog belangrijker, dat de studenten hierdoor ook daadwerkelijk voelen dat hun ambitie, droom of idee haalbaar is. Ofwel; het verhaal van Amin Asad ademt 'LOB'.
Praktijkvoorbeeld "Leerpad coachen voor docenten op de werkvloer Rijn IJssel"
Op het Rijn IJssel College vinden ze het belangrijk dat iedere docent ook coach kan zijn en daarom zijn zij in 2019 gestart met een traject voor het professionaliseren van docenten in de rol van (loopbaan)coach. De rode draad bij dit traject is dat docenten zelf ontdekken hoe zij hun loopbaancompetenties vorm kunnen geven voor een leven lang leren én kunnen ervaren wat de student ervaart bij het proces van loopbaanontwikkeling.
PRAKTIJKVOORBEELDEN
Interview met een praktijkopleider “Stagiairs kunnen echt iets bijdragen aan je bedrijf”
"Studenten staan in de rij om stage te lopen bij het bedrijf Herbs&Spices, specialist in gezonde voedingsconcepten in Alphen. Dat komt niet alleen door het concept en de visie van het bedrijf, maar ook door eigenaresse en praktijkopleider Cindy van Egmond. Hoe begeleidt zij ‘haar’ studenten, wat wil ze hen meegeven en waarom vindt ze nieuwsgierigheid zo’n fijne eigenschap? ”
Naar het interview/praktijkvoorbeeld

Praktijkvoorbeeld "Hier ga jij het maken!", het werken met rubrics
‘Hoe ga jij het maken?’ Dit is een vraag die bij de Leijgraaf aan studenten wordt gesteld. In de praktijk blijkt dat het antwoord op die vraag makkelijker wordt als het pedagogisch klimaat binnen de opleiding op orde is. Zaken als verantwoordelijkheid nemen voor je eigen proces, (leren) samenwerken en respect hebben voor je omgeving spelen hierbij een belangrijke rol. Om het pedagogisch klimaat binnen de entreeopleiding en binnen niveau 2 te verbeteren werkt de Leijgraaf met rubrics.

Praktijkvoorbeeld "De Rode Loopbaan: tv-serie over LOB voor mbo’ers"
De tv-serie zorgt ervoor dat docenten op een laagdrempelige manier met hun studenten kunnen praten over LOB. Er zijn al zes filmpjes gemaakt en een zevende filmpje is in de maak. De filmpjes van de tv-serie duren allemaal zo’n tien minuten en hebben verschillende thema’s.

Praktijkvoorbeeld "LOB wandeling"
Op het Friesland College starten ze het nieuwe schooljaar op een (inter)actieve en bijzondere manier: nieuwe studenten leren elkaar én hun nieuwe omgeving beter kennen door het maken van een wandeling. Een LOB-wandeling waarbij de vijf loopbaancompetenties aan bod komen en waarbij ook aandacht is voor kansengelijkheid en diversiteit. Omdat er bij bijna alle opdrachten ook aandacht is voor uitwisseling en reflectie, leren de nieuwe studenten niet alleen zichzelf, maar ook elkaar beter kennen.