Waarom jongerenwelzijn en LOB?
Al voor de coronacrisis stond de mentale gezondheid van jongeren onder druk: maar liefst 4 op de 10 jongeren gaf in 2017 aan klachten te ervaren zoals een laag zelfbeeld, piekeren of somberheid (MIND, 2017). Sinds de coronacrisis zijn deze klachten alleen maar toegenomen en rapporteerde het CBS in 2021 dat het aantal psychische ongezonde jongeren nog nooit zo hoog is geweest sinds de eerste meting in 2001 (CBS, 2021).
Tegelijkertijd toont recent onderzoek aan dat aandacht voor de mentale gezondheid van jongeren onder andere leidt tot betere leerprestaties, betere sociale en emotionele vaardigheden, een afname van probleemgedrag en angst- en depressieklachten, een positievere houding tegenover school en leerkrachten, meer motivatie om te leren, minder schooluitval, én een betere startpositie voor maatschappelijke participatie (Pharos en Trimbos Instituut, 2021).
Met andere woorden: we kunnen aandacht voor de mentale gezondheid van jongeren niet negeren binnen het onderwijs en hun loopbaanontwikkeling.
Wat kan ondersteunend zijn bij de inbedding van studenten/leerlingenwelzijn en LOB?
-
Structurele aandacht, samen met jongeren eraan werken, fysiek i.p.v. online onderwijs, veerkracht en inzet op preventie.
-
Individuele aandacht: inzetten op het persoonlijke gesprek met jongeren.
-
Een gezamenlijke en integrale aanpak. Hierbij kan de tool LOB taken ingezet worden. Wie doet wat binnen de school?
-
Ook kan de curriculumplanner ondersteuning bieden. Hoe zorgen we voor een gestructureerd en doorlopend programma?
-
Voldoende professionaliteit voor het voeren van loopbaangesprekken:
- Powerpoint met tips voor het voeren van het goede loopbaangesprek
- Gesprekskaart voor het voeren van een loopbaangesprek
- Wegwijzer loopbaangesprek
- Voorbeeldvragen voor het voeren van een loopbaangesprek
- Brochure ontwikkeld door de HvA over het herkennen van signalen van somberheid en angst bij jongeren vanuit het perspectief van jongeren zelf
-
Praktijkvoorbeelden om je op weg te helpen: